Brugte biler: Undgå at betale for meget med AutoUncles vurdering.

Hvordan virker det?
  • Super pris
  • God pris
  • Fair pris
  • Lidt for dyr
  • Dyr

2 brugte Skoda Fabia blev pristjekket

indsamlet fra 300 hjemmesider


1/4
  • Årgang 2015
  • km 13.000 km
  • Motor 1.2 Benzin
  • HK 110
  • Km/l 21,3
  • Udstyrsvariant: Ambition
  • Geolocation icon Placering: Forhandler, 4700 Næstved, Sjælland
Fair pris
kr 171.880 Den burde koste kr 167.000
1/4
  • Årgang 2015
  • km 55.000 km
  • Motor 1.2 Benzin
  • HK 86
  • Km/l 19,2
  • Udstyrsvariant: -
  • Geolocation icon Placering: Forhandler, 5700, Syddanmark
Fair pris
kr 118.880 Den burde koste kr 115.000
Flere detaljer
Flere billeder?

Gå til bilens annonce

Læs onkel-tips om Skoda Fabia

Godt

Økonomisk i drift, høj sikkerhed, komfortabel

Skidt

Skuffende 1,2 liters motorer

Populært valg: Skoda Fabia 1,4

3 alternativer:

3 Alternativer til 5 dørs: VW Polo, Renault Clio, Peugeot 207

3 Alternativer til stationcar: Peugeot 207 SW, KIA Ceed, Seat Ibiza ST,

Skoda Fabia (2007 - )

Fabiaen fås som 5 dørs, sedan og stationcar. Stationcarversionen bærer efternavnet Combi.

Skoda’s bil i Polo-klassen, Fabia, indeholder en masse komfort. Motoren er velisoleret, hvilket giver en støjsvag kabine og med den extra højde er der rigeligt med plads. Hvis man er på udkig efter en brugt Fabia er TSI udgaverne ofte det bedste valg, da selv 85hk udgaven er sjov at køre og føles væsentlig mere kraftfuld end den egentlig er.
1.6D har ligeledes køreegenskaber der er på linie med den gamle 1.9 TDI.

Ved syn er en brugt Fabia er en af de mest fejlfri biler i Danmark og dens fornuftige afskrivningsværdi ved gensalg gør det til en bil man bør overveje, når man kigger på en brugt bil.

Modellen er rummelig på passagersædet hvilket gør bilen til et fornuftigt valg for børnefamilier, som har brug for den ekstra plads til barnesædet.
Skal barnevognen med i bilen, har stationcarudgaven også plads nok til det.

Fabiaen var populær da den i 2007 kom frem med et facelift, og derfor er der nu også mange brugte Skoda Fabia til salg til ganske fornuftige priser.
Modellerne fra 2007 og fremefter er klart forbedret rent design og kvalitetsmæssigt hvad angår den indvendige indretning.
Bilens sikkerhed er i orden, og dieselversionerne er et økonomisk fornuftigt valg.

Hvis du er på udkig efter en version, der kører ekstra langt på literen, er det Greenline modellerne du skal kigge nærmere på.

Læs AutoUncles bedømmelse af brugt Skoda Fabia

Fordele

  • Bredt udvalg af driftssikre motorer.
  • Gode bremser.
  • Gode opbevaringsmuligheder i kabinen.
  • Solidt interiør med praktisk udformning

Ulemper

  • Det udvendige design er ikke det kønneste i klassen.
  • Kedelige køreegenskaber.
  • Gør ikke meget for at skille sig ud fra søsterbilerne i VAG stalden.

Mange kan huske dengang, da skodavittigheder var en fast del af repertoiret hos den sjove onkel til familiefesterne. Men netop Fabia var bilen, der for alvor satte en stopper for morsomhederne. Introduktionen af den tjekkiske supermini i 1999 markerede begyndelsen på et nyt partnerskab mellem Skoda og Volkswagen. Et partnerskab der ændrede Skodas omdømme dramatisk. Udviklingen er forsat til i dag hvor Skoda af mange bliver anset for at være en billigere Volkswagen med et andet logo.

Anden generation (2007 - )
Produktionen af første generation af Skoda Fabia sluttede i 2007 og med dens dengang helt nye Volkswagen platform solgte den godt og vandt samtidigt en række priser. Forventningerne til anden generation af Fabia var høje, men hvad er dommen?

Det udvendige design på anden generation af Fabia er gået en smule ned ad bakke og minder en del om den ikke alt for heldigt designede Skoda Roomster. Den er til gengæld vokset i forhold til den forrige model, hvilket kan være et problem for dem, der søger en praktisk bybil. Den bruger samme platform som Volkswagen Polo, Audi A1 og Seat Ibiza, men det er ikke helt nok til at få Fabia til at skille sig ud. Det er bestemt også lyspunkter, bremserne er formidable i klassen og interiøret har en glimrende kvalitet.

Motorprogrammet er igen det samme som i Volkswagen, hvilket bestemt ikke er nogen dårlig ting. Det brede udvalg giver en god balance mellem præstationer og brændstoføkonomi, især i de mellemste motorversioner. De 1,2, 1,4 og 1,6 liters benzinmotorer har godt moment og er generelt driftssikre. Dieselmotorerne i Fabia er meget populære og spænder fra 1,2 TDI med tre cylindre til den gammelkendte 1,9 TDI, der heldigvis blev afløst af den moderne 1,6 TDI. Netop 1,6 TDI er værd at lægge mærke til, fordi den kombinerer hestekræfter og brændstoføkonomi på fin vis. Den leverer over 100 hk og kører stadig 23,8 km/l i eu-miks. Yderpunkterne i dieselprogrammet skuffer dog en smule. Den 1,2 liters økonomi TDI’er er ikke særligt inspirerende og hvis den skal nå dens lave brændstofforbrug, kræver det en ekstremt nænsom speederfod. Den 1,9 liters TDI’er er af den gamle skole og er noget af det tætteste Fabia kommer på en sportsmodel. 1,6 TDI er uden tvivl det bedste valg.

Konkurrence og konklusion - Skoda Fabia

Fordi Fabia har så meget til fælles med Audi A1, VW Polo og Seat Ibiza, er det ingen overraskelse, at den har svært ved at skille sig ud i klassen. Uanset om man kigger på udstyrslisten, de mere fintunede motorer eller de pænere designs har konkurrenterne i top-5 sat Fabia til vægs. Opel Corsa, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Honda Jazz og endda Kia Rio får Fabia til at virke gammel. Det er en skam, for den gamle Fabia var en skøn bil, men den nye Fabia tilbyder ikke noget nyt. Det dejlige interiør og de gode bremser kompenserer ikke tilstrækkeligt for den gennemsnitlige pakke, som Skoda Fabia er.