Opel Insignia er bestemt en værdig afløser for Opels model Vectra. Især designmæssigt er bilen ret vellykket.
Modellen findes som 4-dørs, 5-dørs og stationcar. Stationcarudgaven har Opel navngivet Sports Tourer.
I hatchback og sedan versionerne har bilens næsten coupélignende design den ulempe, at loftshøjden ikke klinger med høje bagsædepassagerer. I en mindre bil havde det måske været acceptabelt, om ikke andet så forventeligt – Men den manglende plads på bagsædet passer ikke ret godt ind hos Insigniaens køberskare.
Opel har igen formået at skabe en bil, der i Euro NCAP test har fået 5 stjerner ud af 5 mulige. Sikkerhedsmæssigt ligger modellen altså i top.
Indvendigt er modellen ligeså lækker og indbydende som set udefra. Specielt har det lykkedes den tyske producent ret godt, at skabe intuitiv instrumentering, der for føreren er let at overskue.
Faktisk er hele bilens indre indbydende, både hvad angår komfort, materialevalg og finish.
Der er lagt vægt på kvalitet og funktionalitet, og måske er det også disse egenskaber, der har gjort Insigniaen populær som firmabil.
Generelt er brændstoføkonomien fin for alle motorstørrelser, men prangende er den ikke. Den bedste brændstoføkonomi opnås i den mest miljørigtige udgave af Insigniaen, der benævnes EcoFlex.