Guide til billigere registreringsafgift på ny bil

Top-20 mest solgte biler januar til juli 2014

Rank Mærke Model Antal solgte Nypris Pris uden afgift Registrerings-afgift Afgift i procent
1 VOLKSWAGEN UP! 6.477 kr. 82.265 kr. 62.861 kr. 19.404 23,6%
2 PEUGEOT 208 3.811 kr. 103.686 kr. 72.378 kr. 31.308 30,2%
3 FORD FIESTA 3.304 kr. 110.728 kr. 75.813 kr. 34.915 31,5%
4 PEUGEOT 107 3.292 kr. 77.757 kr. 57.957 kr. 19.800 25,5%
5 SKODA OCTAVIA 3.147 kr. 186.161 kr. 102.072 kr. 84.089 45,2%
6 TOYOTA AYGO 3.045 kr. 89.560 kr. 70.160 kr. 19.400 21,7%
7 RENAULT Ny Clio 2.942 kr. 121.677 kr. 77.794 kr. 43.883 36,1%
8 VOLKSWAGEN GOLF 2.863 kr. 198.847 kr. 106.103 kr. 92.744 46,6%
9 CITROEN C1 2.749 kr. 80.000 kr. 60.400 kr. 19.600 24,5%
10 FORD KA 2.740 kr. 59.998 kr. 40.198 kr. 19.800 33%
11 SKODA CITIGO 2.499 kr. 79.993 kr. 60.593 kr. 19.400 24,3%
12 KIA PICANTO 2.483 kr. 78.280 kr. 58.880 kr. 19.400 24,8%
13 KIA RIO 2.294 kr. 114.039 kr. 73.623 kr. 40.416 35,4%
14 TOYOTA YARIS 2.230 kr. 129.768 kr. 80.320 kr. 49.448 38,1%
15 NISSAN QASHQAI 2.221 kr. 212.576 kr. 109.649 kr. 102.927 48,4%
16 HYUNDAI I20 1.887 kr. 110.429 kr. 70.106 kr. 40.323 36,5%
17 VOLKSWAGEN POLO 1.852 kr. 131.346 kr. 78.651 kr. 52.695 40,1%
18 CITROEN C3 1.843 kr. 80.969 kr. 59.150 kr. 21.819 26,9%
19 RENAULT Captur 1.805 kr. 135.974 kr. 81.256 kr. 54.718 40,2%
20 PEUGEOT 308 1.729 kr. 169.879 kr. 97.400 kr. 72.479 42,7%

Fakta om tabellen

Bilernes nypris, værdi og registreringsafgift er hentet i motorregistret på SKAT.dk. Oplysninger om afgift på nye biler kan ses et halvt år tilbage i tid, mens oplysninger om afgift for brugte biler kan ses et år tilbage i tid. Tallene, der underbygger dette regneark, er derfor et øjebliksbillede. Oplysningerne i motorregistret vil løbende ændre sig.

Alle biler i undersøgelsen er benzinbiler, men hvis du ønsker at finde dieselbiler, kan du selv finde det i motorregistret.

Tallene for bilerne i top 20 er fundet på De Danske Bilimportørers hjemmeside.

Forstå bilafgifterne på to minutter

Køber du en ny bil hos en forhandler, bliver registreringsafgiften i udgangspunktet udregnet efter bilens salgspris. Der skal betales 105 pct. i afgift af bilens værdi fra nul til og med 79.000 kroner og 180 pct. af værdien herover - det hedder i daglig tale “skalaknækket”. Jo dyrere bil, jo mere skal der betales i afgift. Men selvom bilen er dyr fra fabrikken, kan man dog godt slippe billigt i afgift. Fra politisk side ønsker man nemlig at fremme brændstofbesparende biler. Derfor giver det et fradrag i registreringsafgiften, hvis bilen kører langt på literen. Benzinbiler får et fradrag på kr. 4.000,- pr. kilometer den kører mere end 16 km/l ifølge EU-normen - dieselbiler får samme fradrag for hver kilometer, de kører mere end 18 km/l. For eksempel får en benzindrevet Volkswagen Up!, der ifølge EU-forbrugstallet kører 24,4 km/l, således et fradrag på 32.000 kroner i registreringsafgiften på grund af det lave brændstofforbrug. Den billigste Up!, der er registreret i SKATs system i øjeblikket, har kostet kr. 82.265,- hos forhandleren og skæppet med kr. 19.404,- i statskassen. Afgiften udgjorde altså “kun” 23,6 pct. af salgsprisen - langt fra de 180 pct.

Slip helt for afgiften - køb elbil

Hvis man vil slippe allerbilligst skal man dog være villig til at tænke utraditionelt. El-biler slipper nemlig helt for at betale registreringsafgift, fordi det er et politisk ønske, at disse biler skal udbredes. Samtidigt er der ikke ejerafgift på bilerne og energiudgifterne kan ofte som minimum halveres i forhold til en normal bil. Du skal dog ikke vente alt for længe, hvis du godt kunne tænke dig en afgiftsfri elbil. Bilerne skal nemlig være indregistreret inden udgangen af 2015, hvor ordningen er planlagt til at stoppe.