1.
Find den rigtige bil
Sjældne bilmodeller eller biler med særligt udstyr kan være attraktive at importere fra Tyskland.
Når du begynder din søgning kan autouncle.de med fordel anvendes. Siden samler alle brugtbilsannoncer fra Tyskland, og gør det nemt og overskueligt at finde den rigtige bil til den rigtige pris.
Søg brugte biler i Tyskand her »
Beregning af registreringsafgift før køb
Inden du importerer, er det vigtigt at vide, hvor meget du skal betale i registreringsafgfift, når bilen skal indregistreres i Danmark.
Desværre er der ikke nogen simpel formel for udregningen af registreringsafgiften. Tommelfingerreglen er 62% af bilens værdi i Danmark, men for mange biler er det upræcist og kan resultere i en dyr overraskelse.
Vi anbefaler derfor, at du får professionel hjælp til at vurdere afgiften, før du køber bilen. Hos SKAT er det ikke muligt at få en vurdering af afgiften, før bilen er importeret. Derfor har vi indgået et samarbejde med QuickImport, der gør det muligt at bestille en forhåndsvurdering af en konkret bil, direkte fra autouncle.de. QuickImport er godkendt af SKAT til at foretage afgiftsvurderinger og er eksperter i import fra Tyskland. De kender de danske markedspriser og ved hvilke fradrag og tillæg der gælder for forskellige typer biler.
3 ting du skal være opmærksom på før du skriver under
-
Restgæld
Hvis den tyske ejer har bilens papirer i hænde, er der ingen restgæld i bilen.
Husk dog at tjekke at sælgerens identitet stemmer overens med de ejerforhold, der står angivet på den tyske registreringsattest (på tysk hedder registreringsattesten “Fahrzeugbrief”).
-
Tjek på kilometertallet
Sørg for at tjekke om bilens stelnummer og stelnummer på papiret stemmer overens, og tjek servicebogen for kilometertal. Bed gerne sælgeren om at fremvise samtlige værkstedsregninger og tag dig tid til at gennemgå dem grundigt.
-
HUSK! Keine Papiren – Kein Geld
Det er ganske enkelt en nødvendighed, at du får bilens registreringsattest med hjem til Danmark.
Inden du skriver under på slutsedlen
Der er desværre set eksempler på, at nogle bilforhandlere i Tyskland forsøger at omgå forbrugerretten.
Tjek derfor slutsedlen efter nedenstående ord og begreber - Og skriv ikke under, hvis de forekommer:
- Händlergeschäft, autoforhandler, firma – hvis de står nævnt i forbindelse med dig som køber. Så skriver du nemlig under på, at der er tale om et engroskøb.
- Im kundenauftrag – Er den tyske udgave af “sælges for kunde”
- Unfallswagen, unfallsschaden, unfallauto – Betyder, at bilen har været skadet.
- Bastlerfahrzeug, Schrottwagen, zum Ausschlatten – Betyder, at bilen er solgt “til reservedele”
2.
Styr på hjemtransporten
Det er vigtigt at have styr på, hvordan hjemtransporten skal foregå. Ved import er det ikke lovligt at køre med danske prøveplader i Tyskland. Heldigvis findes der en række alternative måder at få bilen på:
-
Leje af autotransporter
Har du ikke har mod på selv at hente bilen, er der heldigvis andre, der kan gøre det for dig. Afhængig af, hvor langt nede i Tyskland bilen står, koster transporten fra Tyskland til Danmark mellem 2875 og 6875 kroner inkl. moms og forsikring.
-
Tyske prøveplader
Vælger du at benytte prøveplader, kan disse anskaffes ved transportcentre nær grænsen.
Udgifter til plader og forsikring udgør ca. 2050 kroner. Du skal være opmærksom på, at pladerne er gyldige 5 dage.
Desuden skal du være opmærksom på, at det er et krav, at tilladelsen til brug af prøvepladerne skal medbringes i bilen under kørsel (Jf. Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv. paragraf 35 stk. 8).
Nu holder bilen i min indkørsel med tyske nummerplader – Hvad gør jeg nu?
Har den importerede bil tyske nummerplader på, skal du informere SKAT om dette. Inden 24 timer efter bilen er ført over den danske grænse, skal du derfor udfylde en formular
(find formularen her).
Du skal kunne fremvise købekontrakt i tilfælde af, at du skulle blive stoppet, inden anmeldelsen er indgivet.
3.
Gør klar til kørsel
Inden bilen kan få plader på, skal bilen til syn, værdifastsættes og have betalt sin registreringsafgift.
Bilen skal til syn/toldsyn
Et importeret køretøj skal igennem syn/toldsyn.
For at opnå tilladelse til at køre på de danske veje, skal et importeret køretøj gennemgå et registreringssyn. Ved et registreringssyn tjekkes køretøjet som ved et periodisk syn.
Et importeret køretøj skal også gennemgå et toldsyn. Ved toldsynet tjekkes køretøjets ”identitet”, hvilket vil sige at kilometerstand, udstyr og generelle stand efterses, ligesom bilen undersøges for skader, der kan have betydning for bilens værdifastsættelse.
Syn/toldsyn sker samtidig på synsstedet.
Hvis bilen er på tyske plader, skal den tyske registreringsattest (”Fahrzeugbrief”) fremvises på synsstedet.
Værdifastsættelse/vurdering
Når bilen er synet, skal SKAT værdifastsætte den.
Ansøgning om værdifastsættelse kan klares gennem skattemappen (adgang via NemID). I Motorregistret under registreringsafgift, kan der anmodes om værdifastsættelse.
Anmodningen vil herefter automatisk blive sendt til et motorkontor.
Alternativt kan du anvende
Quickimport,
der kan afgiftsvurdere og indregistrere dit køretøj indenfor meget kort tid.
Hvis bilen er på tyske plader:
Inden 14 dage skal der anmodes om værdifastsættelse. I bemærkningsfeltet angives, at bilen er på udenlandske plader.
SKAT sender herefter en kvittering, som giver dig ret til at køre i Danmark med de tyske plader på køretøjet, indtil anmodningen om værdifastsættelsen er færdigbehandlet. Kvitteringen skal ligge i bilen, som dokumentation på tilladelsen.
Betaling af registreringsafgift
Først når bilen er blevet værdifastsat, kan registreringsafgiften betales.
Du vil efter den digitale anmodning om værdifastsættelse modtage en afgørelse i TastSelv under ”meddelelser fra motorregistret”.
Du betaler registreringsafgiften via netbank, bank, posthus eller et af SKATs motorcentre. Betalingsoplysningerne står på afgørelsen. I motorcentrene kan du kun betale med Dankort, Visa Dankort, banknoteret check og kontanter.
Nummerplader
Når registreringsafgiften er betalt, kan der komme plader på bilen. Indregistrering koster 1.380 kroner, og nummerpladerne kan købes på motorkontorerne eller hos en nummerpladeoperatør.
Find en nummerpladeoperatør
Hvad skal jeg medbringe?
Når bilen skal indregistreres, skal den tyske registreringsattest anvendes. Foruden registreringsattest skal billede-ID og information omkring forsikringsselskab medbringes.
Ingen forsikringsblanket
Kun meget få forsikringsselskaber anvender stadig forsikringsbeviser – langt de fleste forespørgsler om forsikring klares elektronisk gennem det digitale motorregister (DMR) hos nummerpladeoperatøren. Det er derfor kun i langt de færreste tilfælde, at du overhovedet skal tænke på forsikringsblanketter.